skönhetsingrepp

Kom och tänka på en sak när jag läste om skönhetsingrepp på en storblogg precis. Hennes åsikt var att hon tycker att man kan göra ingrepp sålänge man gjorde det för sin egen skull, inte någon annans. Jag håller faktiskt helt med henne. Vill man ha slätare ansikte eller större tuttar - go for it! Så länge det inte är under press av andra människor.

Men så kom jag och tänka på en sak. Hur kommer man på tanken att korregera något på sin kropp för sin egen skull? Jag menar om ja tänker utifrån mig själv en sväng. Jag gillar min kropp! Jag tycker att jag är lyckligt lottad som har den kroppen jag har. Men som alla, eller snarare många andra (ska inte dra alla över en kamm) så har ja något som ja skulle kunna tänka mig att ändra på. Ja hade kunnat tänka mig lite större bröst! Inte JÄTTEbomber eller värsta sillisarna, utan bara lite större men så naturligt som möjligt. Nu vet jag att mina tuttar är små för jag är en liten tjej, tjejer som är större än mig har större tuttar och tjejer som är mindre än mig har mindre bröst. Det är ju ganska logiskt.

MEN det ja vill komma fram till är att hur gör man en sån sak för sig själv utan att andra människor påverkar en? För som sagt, jag gillar min kropp. Men jag vill ha lite större tuttar så att mina kläder sitter bättre, och kroppen min hade ju blivit snyggare på köpet. Men sen finns det ju en annan del där killar kommer in i bilden. Jag vet ju att det hade varit uppskattat av andra människor också. Nu vet jag att mina har funkat bra på killfronten hittills trots att de inte är stora, men förstår ni vad jag försöker få fram?? Hur kan man göra något sådant för endast sig själv, utan att någon annan faktor påverkar? Visst, man kanske står för beslutet själv, ingen annan har tjatat på dig att göra ett ingrepp, det är helt på din egna fria vilja för du vill se bättre ut. Men oftast när vi vill se bättre ut så är det för omvärlden. Omvärlden provocerar dig. Man ska vara vacker (helst) och snygg och se perfekt ut för att man ska vara "rätt".

Min slutsats: Jag tror att man inte kan göra en skönhets ingrepp endast för sin egen skull. Man vill bli vackrare för alla andra så att man ska "passa in". Jäkla normer, de kommer in i bilden oavsett vad man gör! Efter att ha gått medialinjen så har jag lärt mig att normer är något som ständigt påverkar oss. Och jag tror att normerna driver oss i de flesta beslut. I hur vi klär oss, hur vi sminkar oss och så vidare. Känner att ja börjar glida in på ett helt annat ämne nu men det finns så mycket tankar kring allt detta! Men jag ska sluta nu innan inlägget blir sjuhundra sidor långt (okej, kanske inte så långt, but you get my point).

Detta var nog mitt längsta inlägg, men någon gång måste vara de första! Ha en bra dag alla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0